Blog

06-04-2016 17:33

Dag 6: 6-4-2016

Vanmorgen na het ontbijt in het chalet zijn wij goedgemutst vertrokken. Het zonnetje scheen en weg lag er goed bij. In het begin ging het dan ook lekker voorspoedig en schoten wij goed op. In het stadje Vienne le Chateau stopten wij bij een winkel en wilden wij brood kopen. Helaas werd het brood pas na de middag bezorgd en moesten wij dus verder zoeken. Wel lukte het om bij de Mairie een stempel te krijgen. Na een lange weg door het bos kwamen wij in het "departement de la Marne.
Vervolgens reden wij het dorpje Hans binnen. Hier begon het land van de tarwevelden en de grote graansilo's. Wij kwamen langs een aantal grote silo's en op een van de schuren stond dat wij de Champagnestreek waren. Hier moesten wij linksaf richting Somme-Bion. Vanaf dat ogenblik veranderde het landschap ook echt. Links en rechts onafzienbare velden waar graanprodukten op verbouwd worden. Het was een grote lapjesdeken van bewerkte velden. Het landschap glooiend.
De zon scheen lekker en het waaide echter wel hard. In het begin was dat nog niet zo'n probleem, maar naar mate de dag vorderde werd het steeds erger. Uiteindelijk hadden wij de grootste moeite om op het plateau vooruit te komen.
Ook werden wij weer geconfronteerd met het feit dat de dorpjes allemaal uitgestorven leken. In geen van de dorpen waren winkels of was er gelegenheid om inkopen te doen en iets te eten en te drinken.
Uiteindelijk kwamen wij in Courtisols. Dit was een iets grotere stad, maar ook hier weinig winkels. Langs de grote weg lag gelukkig een InterMarche die net openging. Dus daar maar de nodige inkopen gedaan.
Vanuit de InterMarche belde ik naar L'Épine waar een refugio zou zijn. Die bleek echter bezet en dus moesten wij door naar Chalons-en-Champagne. Dat laatste stuk van ongeveer 6 kilometer hadden wij de wind vol op kop. De ondersteuning was bijna aan het eind.
Doodop kwamen wij bij de Basiliek van de Notre Dame in Chalons-en-Champagne en werden wij twee oudere dames geholpen met het vinden van een slaapplek.

Vandaag toch 77.2 kilometer afgelegd. Dit is echter maar eenmalig op deze manier met zoveel wind.

05-04-2016 20:23

Herkenning?

Vanavond zaten wij te eten in een restaurant van het stadje Varennes. Na het eten vroeg de restauranthouder of wij op weg waren naar Santiago de Compostella. Nadat wij dat bevestigd hadden maakten we een klein praatje - voor zover mogelijk in ons "goede" Frans. Omdat wij hem erop wilde attenderen dat wij per fiets waren vertelde ik hem dat. Hij zei toen dat hij dat al wist. Hij had ons eerder die dag op de fiets zien aankomen in Varennes. Toeval bestaat niet?

Trouwens de campinghouder had mij ook al aangesproken met de vraag of wij op weg waren naar Compostella. Hij wilde namelijk een stempel plaatsen in onze Credencials. Er komen dus toch vaker mensen per fiets hier op de camping.

05-04-2016 17:17

dag 5: 5-4-2016

Vannacht wakker geworden van de regen. Nog eens omgedraaid en maar verder geslapen.
Toen we wakker werden om 07.30 uur was de regen overgegaan in een lichte motregen. Na het ontbijt in de refugio hebben wij de spulletjes weer ingepakt en de ponchos aangedaan. Om een stempel te bemachtigen zijn we naar de Mairie gegaan. Deze was gelukkig geopend en er werd een stempel in de credencials gezet. In de motregen zijn wij vertrokken. Ondanks de nattigheid konden wij flink opschieten. Rond 10.30 uur wilden wij ergens koffie drinken, maar helaas er was gewoon nergens iets te vinden. Rond 12.00 uur kwamen wij in het plaatsje Dun s/ Meusse. Wij reden recht op een restaurant af. Helaas gesloten.
Even verderop was een hotel. Daar was geen restaurant, maar zij verwezen ons door naar een restaurant dat wel open zou zijn.
Dit restaurant vonden wij echter niet, maar wij kwamen wel een shoarmazaakje tegen waar wij een "plat du jour" konden krijgen. Het heeft goed gesmaakt. Hier was het ook mogelijk om het blog van gisteren te posten en alles een beetje bij te werken.
Toen wij weer verder gingen konden wij de ponchos weer inpakken. Het was weer droog (net als gisteren). Wij zijn weer op de fiets gestapt en verder gegaan. Ook nu weer was het klimmen en dalen, echter er kwamen wel meer vlakkere stukken en de weg werd steeds beter.
Door de stille dorpjes fietsend kregen wij echt de indruk dat hier nog maar weinig mensen wonen. Veel huizen zien er onbewoond en verwaarloosd uit. Deze streek is dus echt stil blijven staan in de vorige eeuw.
Aangekomen in Varennes-on-Argonne hebben wij een camping opgezocht. Daar konden wij terecht in een "chalet".

Vandaag 67.1 km gefietst en net als gisteren 's-morgens regenachtig en de middag droog.

05-04-2016 12:15

dag 4: 4-4-2016

Regen? Toen wij wakker werden hoorden wij op het dak van de caravan getik. Bleek dat het een beetje regende. Dit zou dus wel eens de eerste dag met regen kunnen worden.
Na het ontbijt hebben wij de regenkleding aan gedaan en zijn vertrokken. Het was gelukkig alleen maar een beetje motregen, dus het was goed te doen. Wel was het erg warm met de regenkleding aan. Ondanks de regen konden wij redelijk goed vooruitkomen. Het was echter wel nog steeds op en neer gaand.
Even voorbij het dorpje Pin gaf het routeboekje aan dat wij rechtsaf moesten. Ook de GPS gaf dit aan. Het was even verwarrend omdat de weg de weg die wij volgen moesten doodliep bij een smal tunneltje onder een spoorbaan. Achter dat tunneltje was echter geen verharde weg. Wel liep er een veldweggetje. Ik ben voor de zekerheid toch maar even doorgereden en boven op de top van de berg lag weer een verharde weg. Dus zaten wij toch op de goede route.
Na een afdaling van 13% volgde een lange weg richting de Abdij van Orval.
Inmiddels was het gestopt met regenen en brak het zonnetje door. Dus konden wij met een gerust hart de regenkleding weer uitdoen.
Na een korte pauze bij de abdij zijn wij weer verder gefietst. Bij het plaatsje Limes passeerden wij de Belgisch-Franse grens en fietsten wij Frankrijk binnen.
In het routeschema stond vermeld dat in de plaats Aviot (Frankrijk) een refugio gelegen is. Omdat wij toch al de nodige kilometers gefietst hadden besloten wij om te kijken of er nog plek was in de refugio. Dat bleek het geval en dus blijven wij vannacht in Aviot slapen.

Vandaag 52.9 km gefietst. In de ochtend regenachtig en na de middag droog met zonnige periodes.

04-04-2016 11:51

dag 3: 3-4-2016

Vanmorgen vanuit het Western Hotel vertrokken in de richting van Rettigny. Bleek dat het vandaag wel een mooie dag was, maar dat er heel veel tegenwind was. Het was dus dubbel zwaar vandaag. Wij hadden de eerste kilometers geluk. Het bleef een tijd redelijk vlak. Wij bleven een tijd langs de Ourthe fietsen. Aan het eind van deze lange weg moesten wij link afbuigen richting Cetturu. Vanaf dat moment was het behoorlijk omhoog. Het bleef maar omhoog gaan.
Na enige tijd op een grote weg te hebben gefietst konden wij linksaf een fietspad op. Vanaf dat moment bleef het gelukkig redelijk vlak. Wij kwamen Bourcy bij een oud station. Vanaf Bourcy ging de route verder over een oude spoorbaan richting Bastogne.
Op deze oude spoorbaan kwamen wij de eerste pelgrim tegen. Deze was te voet onderweg vanuit een klein plaatsje nabij Namen. Hij had deze route gekozen omdat langs dit diverse familieleden woonden. Hem een Buen Camino toegewenst.

Nadat wij in Bastogne waren gearriveerd moesten wij verder in de richting van Assenois – Remichampagne – Remoiville en Sure. Dit gedeelte was behoorlijk op en neergaand. Hier hadden wij dus ook veel tegenwind. De omgeving was echter schitterend en daardoor was het goed vol te houden. Op diverse plekken kabbelde beekjes en riviertjes zich een weg door het landschap.

Omdat wij een stempel wilde hebben zijn wij in diverse plaatsen bij de plaatselijke kerk gestopt. Die kerken waren echter bijna allemaal gesloten. Alleen in Bastogne was een kerk open. Na de Hoogmis heb ik getracht een stempel te krijgen. Bleek echter dat die kerk geen stempel had. Het lukte ons dus, ondanks dat het zondag was, niet in een van de vele kerken om een stempel te bemachtigen. In een café tegenover de kerk, waar wij even pauzeerden, kregen wij van de “madame” alsnog een stempel zodat wij toch kunnen aantonen in Bastogne te zijn geweest.

Na ongeveer 50 kilometer hebben wij besloten om voor vandaag maar een plekje te gaan zoeken op een camping in Lescheret. Dit wordt een uitdaging. Het is een oude caravan waarin wij kunnen slapen. Maar wij moeten niet klagen want wij zijn immers aan het pelgrimeren. Op de camping is geen wifi dus wordt dit later gepost.

Vandaag 51.9 km gefietst. Het weer is droog gebleven met zonnige periodes maar veel wind.

02-04-2016 17:19

2e dag Camino

Vanmorgen vertrokken vanaf de camping waar wij vannacht geslapen hebben.
Dit begon al meteen met een korte maar fikse klim naar de grote weg. Nadat wij weer op de route aangekomen waren werd het meteen al duidelijk. We zullen vandaag behoorlijk wat bergen moeten beklimmen. Vanaf Theux moesten wij naar La Reid. Dit was een flinke klim van 3 kilometer. In La Reid lukte het om een stempel te bemachtigen voor onze credencials.
Dachten we de klim er nu op te hebben zitten begon al meteen weer met een klim van 3 kilometer naar een hoogte van 565 meter. Pfff dat was pittig, maar daarna kwam een fikse afdaling waar wij weer even konden uitrusten.
Nadat wij aangekomen waren in het dorpje Tragnon kregen we een lekker nagenoeg vlakke rit naar Lierneux. Langs deze weg werden wij verrast door twee gele vlinders. Die volgden ons een stukje. Het deed ons meteen denken aan een uitspraak van Elma dat zij ons op onze weg zou begeleiden.

Terwijl wij de route naar Lierneux volgden werd het steeds duidelijker dat wij deze route in omgekeerde volgorde al eens gefietst hadden met Anny en Nico. Wij kwamen langs een van de overnachtingsplaatsen van toen. Anny en Nico denk maar aan de scootertocht van Ria en mij om eten te halen.

Vanuit Lierneux ging het richting Verleumont - Ottré en Montleban. In het plaatsje Verleumont zagen wij dat een deur van het kapelletje open was. Wij wilden naar binnen om even te kijken. Bleek dat het kapelletje normaal gesloten was, maar de koster was er nu om de verwarming aan te zetten. Hij was erg behulpzaam en pakte zelfs een beeld van de muur om het ons te laten zien.

Vervolgens hebben wij gezocht naar een slaapplaats. Dat bleek een lastige opgave. Er waren alleen gites (vakantiehuisjes) en bijna geen chambre d'hote. Gelukkig werden wij door de mensen gewezen op een mogelijkheid in Cherain. Daar hebben we op een Westernranch nog een slaapplaats gevonden.

Wel te rusten voor vandaag.

01-04-2016 17:05

Start van de Camino

Vanmorgen op tijd opgestaan om te vertrekken op onze tocht naar SdC. Vol goede moed hebben we de laatste spullen bij elkaar geraapt en in de fietstassen gestouwd.
Om 09.00 uur kwamen onze vrienden en de buren om ons uit te zwaaien. Begeleid door Anny en Nico zijn wij vertrokken. Bovenaan de Daelhemerweg hebben ook zij afscheid van ons genomen en zijn wij alleen doorgefietst richting België.

Tijdens de afdaling naar Aubel was het even schrikken. De display van de fiets gaf aan “no motor detected” met als gevolg dat er geen ondersteuning meer was. Onderaan de berg gestopt en de ondersteuning even aan en uit gezet. Gelukkig deed hij het toen weer.
Ter hoogte van Limbourg hebben wij een verkeerde afslag genomen. Even niet goed opgelet met als gevolg dat wij een stukje moesten improviseren. Gelukkig was het mogelijk om via de kaart weer op de goede route te komen.

Tijdens een van de volgende afdalingen – waarbij de oplaadmodus werd gebruikt - viel de motor weer uit. Het werd nu toch even penibel. Daarom telefonisch contact opgenomen met Ron Stijns (onze rijwielhandelaar) die daarop met de helpdesk van Trek heeft gebeld. Blijkt dat de motor zich uitschakelt als hij te warm dreigt te worden. Door de zware bepakking en de snelle oplading was de motor kennelijk te warm aan het worden. Er werden wat tips doorgegeven die wij ons te harte zullen nemen. Na deze stop zijn wij weer doorgegaan en al snel waren wij weer op de juiste route.

In Theux aangekomen zijn wij gaan zoeken naar een slaapadres. Tijdens het zoeken werden wij door buurtbewoners aangesproken en die hebben ons flink geholpen. Vannacht slapen wij op een camping in een grote caravan.

Dit was de eerste etappe van Vilt naar Theux. Afstand vandaag 64.7 km.

01-04-2016 07:43

Vandaag is het zover!

Vandaag is het dan zover. Wij gaan over dik een uur vertrekken met de fiets naar SdC. Nu nog even snel een aantal kleine dingen regelen en dan vol goede moed op weg. Het weer werkt vandaag echt mee. Het is droog en het ziet er naar uit dat wij vandaag volop zon zullen gaan krijgen.

29-03-2016 16:58

Santiago-cake

Vanmiddag werden wij door de overburen Suzanne en Jan van den Broek verrast op koffie en Santiagocake.

De vermaarde chef-kok Ferran Adrià heeft het recept in zijn boek opgeschreven. Onze overburen hebben speciaal voor ons vertrek naar Santiago de cake gebakken en ons getrakteerd op koffie/thee en een stuk cake. Met dit lieve gebaar wilden zij ons alvast een ondersteuning voor onze tocht geven.

Suzanne en Jan bedankt voor dit lieve gebaar.

18-03-2016 00:00

Stempel van vertrekplaats

Om te kunnen vertrekken hebben wij de stempel nodig van de officiele refugio St. Gerlachus in Houthem.

Daarom in de St.Gerlachukerk de stempel ggehaald. Door de heer Gilissen werden wij rondgeleid in de refugio. Ook konden wij even het beeldje van St. Jacob aanraken omdat dit ons geluk zal brengen tijdens onze tocht. Inmiddels is het moment van vertrek steeds dichterbij gekomen. Nog 13 dagen en dan gaan wij starten met onze tocht.