Blog

15-04-2016 18:56

dag 15: 15-04-2016

Vanmorgen vanuit Châteaumeillant vertrokken. Tussen les Aydes en Néret stak plotseling een marter de straat over. Hij verdween snel weer in de bosjes rechts van de weg. In Montlevicq hebben wij naar het romaans kerkje kunnen kijken. Ook hier weer wat wij overal tegenkwamen, de kerk was gesloten. Wij zijn netjes doorgefietst naar La Châtre. In dit plaatsje waren gelukkig wat winkels en wij konden er een kopje koffie drinken. Ook in het Hotel de Ville was men aanwezig en kregen wij de stempels in onze credencials. Na in een boulangerie een baguette te hebben gekocht zijn wij weer verder gegaan.

In Sarzay zijn wij even gestopt om naar de burcht met de hoge torens te kijken. Een plaatselijke hond kwam ons gedag zeggen. Hij wilde graag geaaid worden in tegenstelling tot de meeste honden die achter een omheining zitten.

Na zo’n 37 kilometer zijn wij in het plaatsje Neuvy-St.Sépulchre aangekomen. In een Routier hebben wij een plat du jour gegeten. Dit was niet te vergelijken met de verfijnde Franse keuken van gisteravond. Ook hebben wij de kerk bezichtigd. Deze was wel open. Binnen had de kerk een bijzondere vorm. Een rond gedeelte aan de voorkant en een rechthoekig deel achter. In het ronde gedeelte waren diverse zuilen geplaatst. Ook was er een beeld van St. Jacob.

Vervolgens zijn wij weer vertrokken in de richting van Cluis. Inmiddels waren wij ook al weer aan het klimmen en dalen. De wegen waren gelukkig wel goed berijdbaar. In Cluis was een ruïne met daarnaast een klein kerkje. Daar hebben we even stilgestaan en de accu’s van de fietsen verwisseld. Nadat wij even tot rust gekomen waren zijn wij in de richting van Orsennes gefietst. Volgens het routeboek zouden hier slaapplaatsen en een camping zijn, maar helaas die waren er niet. Een plaatselijke bewoner vertelde ons dat de eerstvolgende camping ongeveer 10 kilometer verderop was. In het routeboek stond echter dat in St.Plantaire – een dorpje 2 kilometer verder – een hotel zou zijn. Dus wij naar dat hotel. Wat bleek: het hotel was gesloten. Dus moesten wij toch maar weer verder zoeken. In Fougères een plaatsje 2,5 kilometer buiten de route vonden wij uiteindelijk een camping. Hier blijven we overnachten.

Inmiddels hebben wij alweer 68.4 kilometer gefietst, terwijl het de bedoeling was rond 55 kilometer een slaapplek te zoeken. Helaas door omstandigheden dus niet gelukt.

15-04-2016 08:52

"klein" foutje!

Hoe een “klein” leesfoutje “grote” gevolgen kan hebben.

Gisteravond gingen wij eten in het restaurant. Op de menukaart stond “plat du jour” voor € 13,50 à Mardi ou Vendredi. Ik dacht in mijn snelheid van dinsdag tot vrijdag. Maar al snel bleek dat mijn schoolfrans me toch een beetje misleid had, want het was op dinsdag of vrijdag. Dus moesten wij een “normaal” menu bestellen. Dat bleek een 5-gangenmenu te zijn. Een voorafje, een entree, een hoofdgerecht, een kaastafeltje en een dessert. Het was weliswaar iets duurder, € 26,00, maar achteraf was het voor die prijs een bijzondere maaltijd. Het was echt genieten van alle lekkere dingen die wij kregen.

14-04-2016 19:47

Dag 14: 14-04-2016

Wij hebben vannacht geslapen in de woning van een oudere mevrouw. Dit was een groot complex met meerdere gebouwen. De gastvrouw was echter zeer behulpzaam en sprak soms zo rap Frans dat wij het niet konden volgen. Zij vertelde wel nog dat zij vanavond 4 Nederlandse pelgrims te voet verwachtte. Wij vermoeden dat dit de pelgrims zijn die wij eerder tegengekomen zijn.
Nadat wij alle spullen weer in de tassen op de fiets gedaan hadden zijn wij monter vertrokken. Ondanks de verkoudheid van Ria is het toch gelukt om het voor ons liggende traject af te leggen.

Na tien kilometer bereikten wij het stadje St.Amand-Montrond. Daar hebben wij even pauze genomen. Vervolgens gingen wij het stadje uit en moesten de Impasse du Lavoir hebben. Die was echter niet te vinden. Zelfs een inwoner wist dat niet. Op advies van de inwoner hebben wij een iets andere route gevolgd. Toen wij Bouzais inreden wilden de weg rechtsaf vervolgen. Op het laatste moment zagen wij dat de weg zich splitste. Een deel  ging door het water en het andere deel over een bruggetje. Wij zijn dus toch maar over het bruggetje gegaan.

Na de nodige kilometers kwamen wij in Loye-s-Arnon. Daar zouden wij iets kunnen eten en drinken. Doch helaas ook dit restaurant was gesloten. Even verderop lag het dorpje Le Châtelet-en-Berry. Hier werden wij doorverwezen naar St. Pierre waar een restaurant zou zijn. Dit lag echter 3 kilometer van de route. Wij zijn er toch naar toe gefietst om tot de ontdekking te komen dat dit restaurant wegens vakantie gesloten was. Omdat het goed weer was hebben wij op een bankje bij de kerk onze lunch gebruikt.

Na de lunch zijn wij weer teruggegaan naar de route. Via Les Archers zijn wij naar St. Jeanvrin gefietst. Daar kwam net een medewerkster van de Mairie aan die onze credencials van een stempel voorzag. Tevens kon ik even een blik in het museum in de Marie.

Daarna hebben wij ons in de richting van Châteaumeillant begeven om daar de refugio op te zoeken. In dit plaatsje gaan wij vanavond eten in het plaatselijke hotel “la Goutte Noire”. Dit verslag zal dan ook vanuit dit hotel gepost worden, immers in de refugio is helaas geen wifi aanwezig.

Voor nu geldt dat wij de eerste 14 dagen zonder noemenswaardige incidenten zijn doorgekomen. Wij hebben geen gebruik hoeven te maken van een telefonisch consult met de fysiotherapeut Hub en de tandarts Rob. Ria is wel aan het zoeken naar een “coiffeur”.

Vandaag 59,2 kilometer in het zonnetje afgelegd.

13-04-2016 17:17

Dag 13: 13-04-2015

Vanmorgen vanuit het klooster in Nevers vertrokken. Bij ons vertrek troffen wij een oudere dame uit Rotterdam die in Vézélay aan de camino begonnen was. Het was mooi weer en wij konden de jasjes uit laten.

Tijdens de rondwandeling door Nevers gisteren hadden wij een fietsenwinkel ontdekt, dus vanmorgen hebben wij daar de bandenspanning even gecontroleerd. Alles was in orde en dus konden wij weer lekker verder. Nadat we de brug over de Loire hadden gepasseerd lieten wij Nevers achter ons en konden wij de route weer oppakken.

Na het dorpje Chaluy-Bourg moesten we een jaagpad langs een kanaal volgen. Op dat jaagpad troffen wij vier Compostellagangers. Dit was het koppel dat wij in Corbigny bij de winkel gezien haddden en het andere koppel hadden wij in Guipy gezien. Die hadden elkaar kennelijk in een refugio getroffen.

Langs dit jaagpad konden wij mooi opschieten. Aan het eind kwamen wij iets bijzonders. Het kanaal, waarlangs wij fietsten, ging over de rivier de Loire. Aan de overkant was een dubbele sluis. In twee trappen worden de schepen naar de lager gelegen vervolgkanaal gesluisd.

Tegen 11.00 uur kwamen wij in het plaatsje Apremont-sur-Allier. Volgens de routegids een van de fraaiste dorpen van Frankrijk. Omdat wij een kopje koffie wilden drinken stopten wij bij een brasseri. De fietsen mochten niet bij het terras staan omdat de gravin van het kasteel dat niet wilde hebben. Na de koffie was het wel even schrikken. Ik moest € 8,80 betalen voor twee kopjes koffie. Ik heb afgerekend en wij zijn snel het dorpje uitgefietst.

In het volgende dorp Sancoins hebben we iets gegeten. Toen wij daar weer vertrokken begon het te regenen. Vanaf dat moment hebben wij steeds in de regen gefietst. Even voorbij Neuylli zijn wij moeten stoppen omdat het begon te onweren. Wij wilden toch even voorzichtig zijn.

Hierna zijn wij doorgefietst naar Charenton om daar af te wijken van de route om naar een refugio in Ainay-le-Château te gaan. Wij kwamen echter op een plek midden in het veld en moesten over een veldweg verder. Dat hebben wij maar niet gedaan en dus zijn wij weer op de oude route teruggekeerd. Even verder hebben wij een refugio gevonden waar wij vannacht zullen slapen.

Al met al vandaag 69.6 kilometer afgelegd in zon en regen.

13-04-2016 17:16

Dag 12: 12-04-2016

Vanmorgen leek het erop dat het een druilerige dag zou worden. Er hingen donkere wolken boven Boulon. Al snel werd het zonniger en uiteindelijk is het weer een mooie dag.

Meteen nadat wij vertrokken moesten wij alweer een klim doen, maar deze konden wij nu heel goed verwerken. Het ging nu ook weer op en neer. In het dorpje Premery hebben wij het door de hond aangevreten brood vervangen door een nieuw stokbrood. Bij Nolay zagen wij links van de weg boven op de berg de kerk liggen. Gelukkig hoefden wij daar niet naar toe.
Na 30 kilometer kwamen wij in het dorpje St. Martin d’Heuille. Bij de kerk en de Mairie zijn wij even gestopt. Terwijl wij daar stonden kwam een vrouw uit de kerk die daar aan het poetsen was. Zij vroeg of wij de kerk nog wilden bezichtigen voordat zij de deur weer zou sluiten. Zij vertelde in rap Frans van alles over de kerk. Het was de kerk van St. Martin.

Vanuit St. Martin was het volgens de vrouw nog 10 kilometer naar Nevers, maar door onze route werd het toch iets verder. Om 13.00 uur kwamen wij na een tocht van 42.3 kilometer in Nevers en hebben wij in de Espace Bernadette Soubirous Nevers een kamer gekregen waar wij vannacht kunnen slapen. De rest van de dag zullen wij doorbrengen in Nevers.

Vanmiddag naar het centrum van Nevers gelopen. Wij hebben de kathedraal St.Cyr-et-Ste.Julitte bezocht. In deze kathedraal waren restauratiewerkzaamheden bezig waardoor hij maar gedeeltelijk toegankelijk was. Daarna zijn we naar het klooster St.Gildard gegaan waar het lichaam van Bernadette Soubirous in een glazen kist ligt opgebaard. Foto’s maken is daar verboden.
In de nagebouwde Lourdesgrot op het terrein van het klooster heeft Ria een aantal kaarsjes aangestoken. De kaarsjes waren op verzoek van enkele bekenden en een in ieder geval voor eigen intenties.

Tijdens het avondeten zaten de aan de tafel tegenover ons drie heren die gezellig aan het babbelen waren. Omdat wij alles konden volgen bleek dat de een uit Mechelen (B), de tweede kwam uit Oostenrijk en de derde uit Nieuw-Zeeland. Zij waren alledrie te voet onderweg op de Camino. Na het eten hebben wij hun ieder in hun eigen taal een Buon Camino gewenst.

NB: Bij deze willen wij ook iedereen die een reactie heeft achtergelaten in het gastenboek bedanken. Door de vele reacties en steunbetuigingen gaat het ons voorspoedig en houden er nog steeds de moed in. Ook geeft het de nodige energie.

11-04-2016 15:24

Dag 11: 11-04-2016

De berg af! Vanuit het centre Sainte Madeleine gaat het steil bergaf. Dus meteen goed in de remmen knijpen.
Na ongeveer 3 kilometer gefietst te hebben begon het te regenen. Dus werden de poncho's maar weer tevoorschijn gehaald. We hebben ongeveer 18 kilometer door de regen gefietst.
Toen wij het plaatsje Corbigny naderden stopte de regen en konden wij rustig in de stad rondzwerven. De abdij was helaas niet de moeite waard om te bezoeken. De ingang was trouwens moeilijk te vinden. In de Mairie kregen we onze stempels voor vandaag.
In Corbigny was eigenlijk niet veel te zien. Wij hebben inkopen gedaan in de Marché. Daar troffen wij de eerste Nederlandse Pelgrims die te voet onderweg waren naar SdC. Dit waren een man en een vrouw uit Ootmarsum in Twente. Zij waren op 27 februari vertrokken en hadden er 4 maanden voor uitgetrokken.
Ook hebben wij in dit stadje iets gegeten. Dit was trouwens goedkoop en lekker.

Vervolgens zijn wij weer doorgefietst richting Boulon. Daar was reeds een slaapplaats voor ons gereseveerd door mw.Guida van het Centre in Vezelay.
In het plaatsje Guipy passeerden wij nog een koppel pelgrims die onderweg waren. Vanaf Guipy kregen wij ook weer volop de wind van voren. Het was zwaar trappen ondanks de ondersteuning. Je kunt beter een zware berg hebben dan de wind volop van voren.

Bij St. Révérien mochten we weer aan een flinke klim van 8% beginnen. Maar eerst moesten de poncho's weer aan. Het begon alweer te regenen.
Rond 15.00 uur kwamen wij aan bij het dorpje Boulon. Het dorpje bestaat uit drie huizen en een boerderij. Moe maar voldaan hebben wij ons geinstalleerd voor de komende nacht.

Vandaag 59.8 kilometer afgelegd met regen, wind en een beetje zon.

10-04-2016 17:30

Dag 10: 10-04-2016

Aujourd'hui, nous sommes arrivés à Vezelay dans le centre Sainte Madeleine. Parce que nous sommes en France maintenant, nous devons parler Français. Donc, malheureusement nos amis Néerlandais. Vous devez obtenir un traducteur là. Nous sommes partis de Vaux vers Mailly-le-Château. Nous avons roulé un bon chemin de halage le long du Canal du Nivernais.

Maar niet schrikken hoor ik ga nu gewoon in het Nederlands verder. Makkelijker voor mij en voor jullie.
Wij fietsen dus langs het kanaal van Nivernais over een jaagpad. Dit gaat echt gemakkelijk. Het weer vandaag is uitstekend. In de ochtend was het een beetje heiig, maar rond 10 uur scheen de zon volop. Rond de middag konden wij zelfs een "laagje" uittrekken.
Fietsend langs het kanaal ontmoetten wij een oudere man op een fiets. Wij waren hem al eens gepasseerd en hij was toen heel vriendelijk en spraakzaam. Wij waren even van de route gegaan om koffie te drinken (helaas alles was dicht) dus was hij ons inmiddels weer voorbijgereden. Even later troffen wij hem weer. Wij zijn toen toch even gestopt voor een foto.

Toen wij bij Mailly-le-Château kwamen zagen wij het dorp boven op een berg liggen. Wij verzamelden moed en gingen de berg omhoog. Boven hebben we genoten van het uitzicht. Ook hebben we er iets gegeten. De afdaling ging een stuk sneller.

Het was nog 16 kilometer naar Vezelay. Omdat wij daar wilden blijven overnachten gingen we langs het jaagpad verder. Onderweg zagen wij langs de weg klimmers bezig met het beklimmen van de rotswanden.

Na een tweetal flinke klimmen van 7% en een lengte van 2,5 kilometer zagen wij bij een afdaling in de verte het mooie Vezelay liggen. Nu was het nog 1 kilometer flink klimmen tot aan de voet van de Rue St.Pierre. Daar was de jaarmarkt bezig dus moesten wij te voet naar boven. Dit was dus 700 meter de fiets met bepakking omhoog duwen.

Bovenaan de berg bij de Basiliek Sainte Madeleine bereikten wij onze overnachtingsplaats. Wij worden vannacht van elkaar gescheiden. Ria mag op de vrouwenzaal en ik op de mannenzaal liggen. Tot nu toe zijn wij alleen, maar om 20.30 uur komt de laatste trein aan en daar kunnen nog pelgrims mee aankomen.

Vandaag 57.8 kilometer afgelegd. Nog ongeveer 90 kilometer tot Nevers.

09-04-2016 17:11

Dag 9: 9-04-2016

Vanmorgen eens niet gewekt door de vogels, maar gewoon wakker geworden. Na te hebben ontbeten vertrokken wij om na nog geen kilometer al tegen de rijdende bakker te stoten. Deze stond net naast de weg aan een bewoonster stokbroden te verkopen. Wij zijn dus netjes in de "rij" gaan staan om ook een stokbrood te kopen. Dit was dus eens een meevaller, meteen aan het begin al het brood voor vandaag.
We hadden afgesproken vandaag niet te ver te fietsen en op tijd een slaapplaats te gaan zoeken.
Omdat het weer ook meezit - het is echt zonnig en weinig wind - konden wij goed doorfietsen.

In Ervy-le-Châtel moesten we even op de pedalen (klimmetje) en boven aan de berg stond de stadspoort te wachten. Even verderop was de oude markthal. Dit is een rond gebouw in de vorm van een Chinese tempel. Meteen even inkopen gedaan. Gekocht werd in ieder geval een pot Nutella voor Ria.
Vanaf Ervy-le-Châtel was het weer klimmen en dalen.

In Butteaux werden wij verrast door een overvliegend éénmotorig vliegtuigje. De gedachten gingen meteen naar Rob Selker. Zou hij ons uit de lucht volgen?

Toen wij de wijnstreek van de Chablis in reden hadden wij zin in een kop koffie. In een van de plaatsjes was een hotel waar koffie konden krijgen.
Rond 13.00 uur zijn wij in Bleigny-le-Carreau bij een speeltuintje gestopt om ons stokbrood op te eten.
Vervolgens zijn wij doorgereden naar de camping in Auxerre (staat in routeboekje) om te kijken of er een plekje zou zijn. Helaas de camping gaat pas op 15 april open. Dus maar weer zoeken naar iets anders.
Bij de plaatselijke VVV kregen wij een folder en konden we het zelf uitzoeken. Uiteindelijk in Vaux iets gevonden.

Omdat wij nu wat tijd over hadden zijn wij in Auxerre enkele bezienswaardigheden gaan bekijken. De Kathedraal St Etienne was de eerste. Hier kregen wij ook een mooie rode stempel in onze credencials. Vervolgens nog even het horloge in de Tour de l'Horloge bewonderd. Daarna via het voetbalstadion van de A.J.Auxerre naar Vaux gefietst om ons te douchen en iets te gaan eten.

Vandaag 68.5 kilometer gefietst in een fijn zonnetje en een heerlijk fietstemperatuurtje.

08-04-2016 18:30

Dag 8: 8-04-2016

Vanmorgen na een goede nachtrust weer van start gegaan. Er stonden donkere wolken aan de hemel en het dreigde even te gaan regenen.
Dit was gelukkig maar even en voor de rest van de dag hebben wij het weer lekker droog gehouden.

Omdat wij van de route waren afgeweken, om een slaapplaats te vinden, moesten wij nu even goed op de kaart kijken om weer op de route te komen. Het lukte ons gelukkig. In het plaatsje Montsuzain kwamen wij weer op de route en vervolgens ging het richting Charmont. In dit plaatsje hebben wij bij de Mairie weer een stempel (tampon) gekregen. Hier was ook een bakker die koffie om mee te nemen verkocht en een lekkere Cocolais Chocolat (een chocolade macron).

Om geen tijd meer te verliezen hebben wij flink doorgetrapt. Op de route kwamen wij aan een spoorwegovergang die net gesloten werd. Terwijl wij stilstonden kwamen twee aan elkaar gekoppelde locomotieven langs en dat was alles. Verder fietsend werden wij bij elk stoplicht gedwongen te stoppen. Van een groene golf hebben ze kennelijk nooit gehoord. Om 12.00 uur kwamen wij in Troyes bij de Cathedrale St. Pierre. Daar kregen wij de eerste stempel van een kerk. Daar hebben wij 500 kilometer voor moeten fietsen!!
Na de lunch in Troyes zijn wij via kleine omweggetjes door de stad weer verdergegaan. Nadat wij bijna 54 kilometer gefietst hadden - het was inmiddels al bijna 15.30 uur -  begonnen wij uit te kijken naar een slaapplaats. In Jeugny zou een Chambre D'Hôte zijn. In het plaatsje stond dit inderdaad aangegeven. Bij de Chambre D'Hôte bleek echter dat deze gesloten was. Door bemiddeling van de "eigenaar" konden wij wel terecht in Montigny-les-Mont (Le Clos Poli). Dit plaatsje bereikten wij na 71.1 kiometer. Het is kennelijk echt wel moeilijk om rond deze tijd hier een slaapplaats te vinden.

07-04-2016 00:00

Dag 7: 7-04-2016

Verslag geplaatst in Troyes omdat daar wifi beschikbaar is.

Knusjes wakker geworden en na een goed ontbijt konden wij onze tocht vervolgen. Het zonnetje scheen maar de temperatuur was nog iets aan de lage kant.
Na een kort bezoekje aan de Basiliek de Notre Dame zijn wij goedgemutst op de pedalen gestapt. Voordat wij de stad uitreden hebben wij stokbrood  gekocht, want wij hadden namelijk in de routebeschrijving gelezen dat er onderweg niets te vinden zou zijn om iets te eten. Er waren in de dorpjes namelijk geen cafés/restaurants of winkels.
Nadat wij de stad uitreden lagen de grote velden weer voor ons. In het begin hadden we weer wat wind. Deze nam echter in de loop van de ochtend af en het werd prettig fietsen.
Na ongeveer 17 kilometer kwamen op een klim van 5 kilometer lang en een lichte stijging van 2-3%.
Aan het eind van de klim pauzeerden wij even. Daar zagen wij aan de overkant van de weg een konijn zitten. Die bleef rustig zitten terwijl ik een foto van hem maakte.
Vlak voor de kerk van Bussy-Lettrée gekomen hoorde ik een luide claxon. Dit moest volgens het boekje een SRV-wagen zijn. Dus even doorfietsen en inderdaad stond links van de weg voor de kerk een bestelbusje. Bleek echter dat dit de slager op wielen was. Zij had wel een beetje fruit en groente bij zich.
Bij Soudé troffen wij het. Wij kwamen aan de kruising met de N4 en het chauffeurscafé was open. Daar hebben wij gebruik van gemaakt en een warme maaltijd gegeten.

Nadat wij gegeten hadden zijn wij verder gegaan. Wij volgden een lange van ongeveer 11 kilometer met links van ons een militair oefenterrein. Aan het eind van de weg lag het militaire kamp Mailly de Camp. Even verder zagen wij een grote loods en dat bleek restaurant Chez Boby te zijn. Daar hebben wij koffie en thee gedronken.
Vervolgens zijn wij naar Grandville gereden en hebben het stenen kruis bekeken. In Lhuitre staat de kerk van Ste Tanche, een maagd die vanwege haar geloof werd onthoofd. Daar kregen in de Mairie nog even een stempel.
Aan het eind van de dag kwamen wij in Arcis sur Aube. Daar hebben wij uiteindelijk na veel zoeken een Chambre d’hôte genomen. Dit is een chique villa met een portierswoning en een uitgebreid grondstuk er omheen. De andere slaapgelegenheden waren volgeboekt, dit omdat er in deze streek veel arbeiders woonruimte in beslagnemen en er maar weinig hotelruimte beschikbaar is.

Vandaag 76.4 kilometer gefietst. Het weer was vandaag gelukkig goed slechts even een dreigend regenwolkje.